Utsatta Barn

janlitAtt Leva Nu ?
Hur är det att leva i en missbrukarfamilj
? ?
Nära 400.000 barn i Sverige har svaret !!
Är det dags att uppmärksamma barnen snart ?

Tilliten försvinner därför att löften bryts. Pengarna räcker inte till mat därför att drogen/alkoholen kommer först.
Att känna sig ensam i mängden är att känna sig utanför.
– Ingen har det som vi.
Det är uteslutet att be om hjälp, för då förråder man föräldrarna och vi barn är lojala in i döden.
Jag känner oro för hur det skall se ut hemma efter skoldagen
– är det bråk
– är huset fullt av dryckeskompisar
– vågar man ta hem en kompis, eller kommer den att skvallra
– måste man leta flaskor eller är det kanske ingen hemma?
Hoppas inte grannarna hörde bråket igår och hoppas inte mamma blivit slagen idag.

Jag skall aldrig bli som dem. Snart rymmer jag hemifrån men vart ska jag ta vägen...
– Nää, jag kan inte lämna lillebror ensam med dem. Jag måste ju rädda honom. Jag måste ha koll på allt, jag måste hjälpa till. Måste, måste.

Om jag blir duktigare kanske dom inte skulle dricka så mycket...
Bara jag kunde sitta still i skolan, skulle betygen bli bättre och pappa skulle ge mig beröm och SE mig!
Är det MITT fel att det ser ut som det gör? Vilken "tur" för min familj att andra vuxna inte bryr sig om oss barn så mycket! Då skulle någon komma och ta bort oss.

Det pratas om att det är "barnens tur nu" men som tur är händer ingenting mera, för då skulle någon komma och ta mig och lillebror från vår familj. Det är jag rädd för.
Mina barn skall inte ha det så här. De ska vara trygga.


Jag har en klasskompis som bor i en fattig familj.
De har blivit  vräkta och måste bo hos några som de inte känner.
Han har det nog värre än mig.

Mamma säger att ungdomar köper droger på nätet.
Det är bra, för det är så många som är deprimerade,
och inte får hjälp, säger hon.

Det finns alltså en lösning för mig och lillebror!

drick

För att kunna stå ut i en missbrukarfamilj, eller annan dysfunktionell familj
behöver man hitta någonting annat som lindrar smärtan i själen.
Det finns många olika sätt...
Ett sätt att flytta smärtan, oron, rädslan och självkänslan är att skära sig.
Många många gör det. Inte bara flickor, som det står om, utan även pojkar.
Ett annat sätt är att gå till angrepp på människor eller saker. Andra får lida
därför att ingen "ser" att den drabbade behöver hjälp. Själen är i uppror. Den rooopar efter hjälp!
Läs gärna inlägget om hur samhället sviker HÄR




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0